2017. december 7., csütörtök

Re: [KATALIST] Az olvasásra nevelés során...

Tisztelt Listaolvasók, kedves Kollégák!

Mind a négy ponttal kapcsolatban kifejteném a véleményemet, én sem tudok szavazni.

Szavazásnál a jó kérdésfeltevés polarizál, állásfoglalásra késztet, de megadja a lehetőségét az árnyalt véleménynyilvánításnak. Szintén jó, de más síkon az is, amely gondolkodásra, véleménynyilvánításra késztet, jelen esetben inkább az utóbbi következett be.

Ugyan iskolai könyvtárosként végeztem, de a könyvtárosság eme szeletét soha nem gyakoroltam, mégis kompetensnek érzem magamat a témában, mivel rengeteg pedagógiát, pszichológiát tanultunk.

Látásmódom szerint a gyerek információszerzési szokásait nem megismerni, hanem alakítani kell. Senki sem születik jó információkeresőként, sőt nagyobb eséllyel átlagosként vagy gyengeként (a gauss-görbe szinte minden nagyszámú sokaságra érvényes, képességekre, készségekre is), mintsem jó, kiválóként - és követendő példaként.
A többségnek igenis szüksége van segítségre, sőt egyre nagyobb mértékben volna szükség rá.

Koltay Tibor egyik, pár évvel (5+) ezelőtti cikkében említette: attól, hogy valaki életének természetes része lesz a technológia - tehát beleszületik -, automatikusan még nem lesz annak jó kardforgatója.
Ahogy a régi mondás tartja: Piatnik csak kártyát adott [kiegészítés tőlem: észt nem].

Alapvető emberi értékek, nos hát ingoványos talaj, mint az "alapvető műveltség" szó, mely fogalom falai gumiból vannak, és akár generációnként változhatnak. Koronként, társadalmanként,  családonként is változik, talán jobb lenne, ha a választás lehetőségét adnánk meg - azaz nem csak az a világ van, amit otthon lát a gyerek, nem csak az a helyes és a jó, az "élhető világok legjobbika", hadd válasszon, neki mi tetszik.Előbbinek magától értetődő hozadéka az olvasnivalók széles kínálata.

Elég csak 2 generációval hátrébb lépni az időben: nagyapáink korában a humán műveltség alapját a latin nyelv, és az ókori klasszikusok ismerete jelentette, ez teljesen megváltozott. Reál vonalon minden maradt a régiben: matematika és fizika-kémia-biológia - illetve akkori terminológiának megfelelően természetrajz - ahogy volt humán- és reálgimnázium is.
Ma odáig jutottunk, hogy jelen sorok írója a gimnazisták által lenézett műszaki szakközépiskolából gond nélkül bekerült a bölcsészkarra, és el is végezte azt. :)

Korról korra változnak az értékek, áthelyeződnek a hangsúlyok, ehhez kapcsolódva azt lehet mondani, hogy ha a kötelező olvasmányok többségének nyelvezete, cselekménye avítt, egy érthetetlen, letűnt kort ábrázol, akkor nem feltétlenül éri el a célját: első sorban azt, hogy megszeresse valaki az olvasást, másodsorban implicit azt, hogy tájegységtől függetlenül körülbelül "egy nyelvet beszéljünk", és értsük is egymást, egyre gondoljunk, ha kimondunk valamit - főleg elvont fogalmat.
Szükség van vérfrissítésre: pedagógus (kémiatanár) anyuka panaszkodott, hogy tinédzser gyermekei nem értik Jókait, és neki el kellett olvasnia újból, meg kellett magyaráznia az adott korral egyetemben.
Közbevetett kérdés: a történelem- és irodalom tematika vajon korszakokat tekintve párhuzamosan fut-e? Ha ez így van, akkor tudatosul-e a gyerekekben, hogy "együtt kell nézni" a kettőt, mert az adott időszakban kortárs művek nagy része arról a korról íródott - az akkor természetes értékrendnek megfelelően, amelyben a szerző élt?

Üdvözlettel:

Eötvös P. Mátyás

2017. december 7. 12:53 Horváth Zoltánné írta, <horvath.zoltanne@partner.t-systems.hu>:

Kedves Gábor!

Ezekre a jó kérdésekre NAGY IGENt kell válaszolni! De mindegyikre, mert nem tudom kiválasztani a legfontosabbat. Azt talán igen, hogy melyik nem sikerült, vagy melyiknél nem értünk el eredményt, vagy melyikben nem voltunk elég ügyesek. Mennyire szívesen olvasnék valódi esettanulmányokat! Azt nem lehetne?

Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné Marcsi

könyvtáros informatikus

T-SYSTEMS Magyarország Zrt..

(magánvélemény)

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of mikulasg@gmconsulting.hu
Sent: Thursday, December 7, 2017 9:59 AM
To: 'Katalist' <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: [KATALIST] Az olvasásra nevelés során...

 

Az olvasásra nevelés során...

?

meg kell ismernünk a gyerekek információszerzési szokásait

?

fontos megismertetnünk az alapvető emberi értékeket

?

az olvasnivalók széles kínálata a lényeg

?

érdemes jól kiválasztanunk az ajánlott olvasmányokat

?

megírom: kit@gmconsulting.hu

 

Itt válaszolhatsz: www.kithirlevel.hu

 

Mikulás Gábor


P
Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
            It's not email if you print it.

 


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist