Kedves Gábor!
Ezekre a jó kérdésekre NAGY IGENt kell válaszolni! De mindegyikre, mert nem tudom kiválasztani a legfontosabbat. Azt talán igen, hogy melyik nem sikerült, vagy melyiknél nem értünk el eredményt, vagy melyikben nem voltunk elég ügyesek. Mennyire szívesen olvasnék valódi esettanulmányokat! Azt nem lehetne?
Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné Marcsikönyvtáros informatikus
T-SYSTEMS Magyarország Zrt..
(magánvélemény)
From: Katalist [mailto:katalist-bounces@
listserv.niif.hu ] On Behalf Of mikulasg@gmconsulting.hu
Sent: Thursday, December 7, 2017 9:59 AM
To: 'Katalist' <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: [KATALIST] Az olvasásra nevelés során...
Az olvasásra nevelés során...
?
meg kell ismernünk a gyerekek információszerzési szokásait
?
fontos megismertetnünk az alapvető emberi értékeket
?
az olvasnivalók széles kínálata a lényeg
?
érdemes jól kiválasztanunk az ajánlott olvasmányokat
?
megírom: kit@gmconsulting.hu
Itt válaszolhatsz: www.kithirlevel.hu
Mikulás Gábor
P Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
It's not email if you print it.
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
2017. december 7., csütörtök
Re: [KATALIST] Az olvasásra nevelés során...
Tisztelt Listaolvasók, kedves Kollégák!
Mind a négy ponttal kapcsolatban kifejteném a véleményemet, én sem tudok szavazni.
Szavazásnál a jó kérdésfeltevés polarizál, állásfoglalásra késztet, de megadja a lehetőségét az árnyalt véleménynyilvánításnak. Szintén jó, de más síkon az is, amely gondolkodásra, véleménynyilvánításra késztet, jelen esetben inkább az utóbbi következett be.
Látásmódom szerint a gyerek információszerzési szokásait nem megismerni, hanem alakítani kell. Senki sem születik jó információkeresőként, sőt nagyobb eséllyel átlagosként vagy gyengeként (a gauss-görbe szinte minden nagyszámú sokaságra érvényes, képességekre, készségekre is), mintsem jó, kiválóként - és követendő példaként.
A többségnek igenis szüksége van segítségre, sőt egyre nagyobb mértékben volna szükség rá.Ma odáig jutottunk, hogy jelen sorok írója a gimnazisták által lenézett műszaki szakközépiskolából gond nélkül bekerült a bölcsészkarra, és el is végezte azt. :)
Korról korra változnak az értékek, áthelyeződnek a hangsúlyok, ehhez kapcsolódva azt lehet mondani, hogy ha a kötelező olvasmányok többségének nyelvezete, cselekménye avítt, egy érthetetlen, letűnt kort ábrázol, akkor nem feltétlenül éri el a célját: első sorban azt, hogy megszeresse valaki az olvasást, másodsorban implicit azt, hogy tájegységtől függetlenül körülbelül "egy nyelvet beszéljünk", és értsük is egymást, egyre gondoljunk, ha kimondunk valamit - főleg elvont fogalmat.
Szükség van vérfrissítésre: pedagógus (kémiatanár) anyuka panaszkodott, hogy tinédzser gyermekei nem értik Jókait, és neki el kellett olvasnia újból, meg kellett magyaráznia az adott korral egyetemben.
Közbevetett kérdés: a történelem- és irodalom tematika vajon korszakokat tekintve párhuzamosan fut-e? Ha ez így van, akkor tudatosul-e a gyerekekben, hogy "együtt kell nézni" a kettőt, mert az adott időszakban kortárs művek nagy része arról a korról íródott - az akkor természetes értékrendnek megfelelően, amelyben a szerző élt?
Üdvözlettel:
Eötvös P. Mátyás
2017. december 7. 12:53 Horváth Zoltánné írta, <horvath.zoltanne@partner.t-systems.hu>: